Pro základní funkčnost, zpříjemnění používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu také pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies. Nastavení vlastních preferencí cookies můžete kdykoli upravit odkazem ve spodní části stránek.

       

Následující termíny výměnných setkání

modelářů a přátel železnic

v sále Menzy Karlovy univerzity

Praha 1, Opletalova 38:


9. června

 

 


TOPlist


Úvod »Modely N 1:160» Dřevěná maringotka 1:160 (lept)


        

Dřevěná maringotka 1:160 (lept)

MNL11

img

 

Číslo produktu: MNL11
naše cena bez DPH: 165 Kč
naše cena s DPH (21 %):
200 Kč

do košíku:
  ks  

 

 

Maringotka - stará poctivá dřevěná obytná bouda na podvozku, která našla uplatnění v mnoha oborech lidské činnosti.

Maringotky se běžně užívaly jako přechodné obydlí nebo pracovní zázemí pro stavební či lesní dělníky, zeměměřiče, plynaře, elektrikáře, vodohospodáře, cestáře, ale také pro cirkusové zaměstnance a "světské", kteří v nich provozovali střelnice, kolotoče a podobné atrakce. V maringotkách byly zřizovány šatny, převlékárny, pojízdné prodejny, sociální zařízení, kanceláře, sklady nářadí, bufety, střelnice apod. Přestavěné sloužily např. i jako včelíny či transportní zařízení pro holubáře, anebo také jako rekreační obydlí. Speciální uplatnění si pro ně našla i Státní bezpečnost :-). Jedna "služební" maringotka stála dlouhé roky na Hrádečku, jiná u Vltavy před domem V. Havla.

Konstrukce kabiny bývala ze dřeva, podvozek byl konstruován k tažení za nákladním automobilem nebo traktorem, přičemž přepravní rychlost byla díky absenci brzd minimální. Běžné bylo jednoduché zateplení, instalace elektrického rozvodu 230/400V. Za dveřmi bývala kamna, nebo bylo instalováno topení na propan-butan, naproti byl lavor ve stojanu. Židle, stoly, lůžka, police. Velmi prosté vybavení.

Maringotka, jak podle níž je model v měřítku N vytvořen, spadá do dávnější doby. Dnes je nahradily mnohem luxusnější tzv. přívěsy. Kvůli její univerzálnosti a faktu, že maringotky byly všude kolem nás, se hodí na naprosto každé kolejiště, snad s výjimkou poslední epochy.

Sestavení vyžaduje určitou praxi v práci s lepty, ale výsledek stojí za to. Doporučuji používat vteřinové lepidlo. K reálnému vzhledu přispěje zasklení oken nějakou folií. Ta není součástí stavebnice. Barevné provedení opět nechám na každém modeláři. Základní barva byla zelená, ale časem si ji každý provozovatel opravil a nalakoval podle svých možností.

- popis jsem si vypůjčil (se svolením autora) od Honzy Hlaváčka. Já bych to tak popsat nedokázal.....

 


NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ

Nebyl zatím přidán žádný názor. Přidejte svůj názor nebo dotaz jako první.